Σελίδες

22/1/09

5 εργοστάσια για τα σκουπίδια της Αττικής

5 εργοστάσια για τα σκουπίδια της Αττικής
Σε έξι μήνες δημοπρατούνται νέες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων σε Κερατέα, Γραμματικό και Φυλή
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Προκόπης Γιόγιακας (prok@dolnet.gr)
εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009

Στην κατασκευή πέντε νέων εργοστασίων- συνολικού κόστους 349 έως 395 εκατ. ευρώ- μέσω των οποίων θα γίνεται η ολοκληρωμένη διαχείριση 6.500 τόνων σκουπιδιών που παράγονται καθημερινά στον Νομό Αττικής, προχωρά ο Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Αττικής.

O διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή τους αναμένεται να αρχίσει έπειτα από 6 μήνες. Όπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Νίκος Χιωτάκης, «η τάση είναι τα εργοστάσια να κατασκευαστούν από ιδιώτες με τη μέθοδο της παραχώρησης, όπως έχει γίνει και με την κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων».

Από τη μελέτη που ανατέθηκε από τον Σύνδεσμο- ύστερα από διαγωνισμό- με ζητούμενο την «αξιολόγηση των μεθόδων επεξεργασίας των απορριμμάτων στον Νόμο Αττικής» διαμορφώθηκαν πέντε σενάρια. Από αυτά, όπως λέει ο κ. Χιωτάκης, «προκρίθηκαν εκείνα που προβλέπουν τρεις εγκαταστάσεις στον χώρο της Φυλής και την κατασκευή δύο μονάδων Βιολογικής Ξήρανσης στην Κερατέα και το Γραμματικό».

Οι αντιδράσεις
Απαραίτητη ωστόσο προϋπόθεση για την κατασκευή αυτών των εγκαταστάσεων αποτελεί η δημιουργία ΧΥΤΑ (Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων), οι οποίοι σταδιακά από το 2013 και μετά πρέπει να μετατραπούν σε ΧΥΤΥ (σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων), όπου θα καταλήγουν τα επεξεργασμένα πλέον υπολείμματα των σκουπιδιών. Σημειώνεται ότι τόσο στην Κερατέα όσο και στο Γραμματικό έχουν εκδηλωθεί σφοδρές αντιδράσεις.

«Η εργοστασιακή λύση είναι απλώς ένα προκάλυμμα για να μη χαθούν χρήματα και επί της ουσίας οι χώροι θα λειτουργούν απλώς ως ΧΥΤΑ όπου θα θάβονται τα πάντα. Και οι ΧΥΤΑ δεν είναι αποδεκτοί από τον κόσμο», λέει ο δήμαρχος Κερατέας κ. Σταύρος Ιατρού. «Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Φυλής, όπου εκεί τα επεξεργασμένα υπολείμματα απλώς θάβονται, ενώ θα έπρεπε να προωθούνται στο εμπόριο ως καύσιμη ύλη».

Το πρόβλημα στη Φυλή παραδέχεται και ο πρόεδρος του ΕΣΔΚΝΑ κ. Νίκος Χιωτάκης. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ομιλία του στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής (15 Ιανουαρίου 2009) «από το εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης παράγονται κάθε μέρα 300 τόνοι απόβλητα που πάνε για ταφή».

Με βάση τη σύμβαση, όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Χιωτάκης «το RDF, δηλαδή τα υπολείμματα από το πλαστικό και το χαρτί, θα έπρεπε να διατίθενται στην πρώην εταιρεία ΑΓΕΤ Ηρακλής, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμη ύλη. Αυτό μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει, επειδή δεν έχει δοθεί έγκριση από τη Νομαρχία Εύβοιας για την κατασκευή στην περιοχή Μυλάκη του κτιρίου όπου θα μπει ο κλίβανος».
Το σχέδιο
Για την Ανατολική Αττική: προβλέπεται η κατασκευή στη θέση Βραγόνι στην Κερατέα και στη θέση Μαύρο Βουνό στο Γραμματικό μίας Μονάδας Βιολογικής Επεξεργασίας για τη διαχείριση (σε καθεμία ξεχωριστά)

127.500 τόνων απορριμμάτων τον χρόνο.

Για τη Δυτική Αττική: σχεδιάζεται η κατασκευή Εργοστασίου Μηχανικής Επεξεργασίας για τη διαχείριση 400.000

τόνων απορριμμάτων ετησίως, εγκατάσταση Αναερόβιας Χώνευσης/Μετακομποστοποίησης δυναμικότητας 67.000 τόνων ετησίως και κατασκευή Μονάδας Βιολογικής Ξήρανσης για τη διαχείριση 700.000 τόνων απορριμμάτων τον χρόνο.

Αυτές οι πέντε εγκαταστάσεις- όταν θα κατασκευαστούν - θα διαχειρίζονται συνολικά 1.422.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως. Αυτή τη στιγμή, βάσει των στοιχείων που παρουσίασε ο κ. Χιωτάκης στη Βουλή, στην Αττική παράγονται καθημερινά πάνω από 6.500 τόνοι σκουπιδιών. Και ο μέσος όρος- ανάλογα με τη μέρα- ξεπερνά τους 7.000 τόνους. Κάθε κάτοικος της πρωτεύουσας παράγει 1,4 κιλά σκουπίδια την ημέρα.


ΤΟ «ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ»
Οι φορείς σε Κερατέα και Γραμματικό δηλώνουν αποφασισμένοι να αντιδράσουν

Ανοιχτή πληγή οι 411 χωματερές

ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΛΗΓΗ για την Ελλάδα αποτελούν οι 411 χωματερές, οι οποίες βάσει Ευρωπαϊκής Οδηγίας θα έπρεπε να είχαν κλείσει από το τέλος του 2008. Έτσι, όπως αναφέρει ο περιβαλλοντολόγος-πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, «από το καλοκαίρι και μετά κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή με πρόστιμο περίπου 14 εκατομμύρια ευρώ για κάθε μέρα που θα είναι ανοιχτές οι χωματερές...». Όπως υποστηρίζει ο υπεύθυνος για το νερό και τη ρύπανση της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF κ. Βαγγέλης Τερζής, «η τεχνολογία με τα εργοστάσια θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματική, εάν ήταν πιο ενισχυμένα η ανακύκλωση και ο διαχωρισμός των αποβλήτων από την πηγή. Στόχος πρέπει να είναι η γενικότερη μείωση των απορριμμάτων, όπως είναι για παράδειγμα οι συσκευασίες».


Ένα δισ. ευρώ τον χρόνο ο τζίρος των σκουπιδιών

ΣΥΜΦΩΝΑ με πηγές από τον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων της Αττικής, αρχικά θα οριστεί σύμβουλος ο οποίος θα ξεκαθαρίσει εάν υπάρχει κάποια νομική εκκρεμότητα, ιδίως με τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για τη Δυτική Αττική- σε αντίθεση με την Ανατολική- δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η περιβαλλοντική αδειοδότηση. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα σε 6 μήνες θα έχουν δημοπρατηθεί τα τεύχη για τον διαγωνισμό.

Από τον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων Αττικής δεν γίνεται πάντως ο παραμικρός λόγος για την αντιμετώπιση των μεγάλων αντιδράσεων σε Κερατέα και Γραμματικό, ενώ οι πάντες εκτιμούν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα στη Δυτική Αττική, όπου ήδη λειτουργεί το νέο κύτταρο του ΧΥΤΑ στη Φυλή.

«Θεωρώ ότι το πιο κρίσιμο ζήτημα στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Αττική είναι η αναξιοπιστία του Διαχειριστή Φορέα που είναι η ΕΣΔΚΝΑ», λέει ο δήμαρχος Κερατέας κ. Σταύρος Ιατρού, δίνοντας το στίγμα του πολεμικού κλίματος που επικρατεί. «Δεν είναι τυχαίο που 22 δήμοι στην Αττική δεν είναι μέλη της ΕΣΔΚΝΑ».

Το κόστος
«Τα σκουπίδια είναι χρήμα», λένε όσοι ασχολούνται με τη διαχείριση των απορριμμάτων. Ο... τιμοκατάλογος (σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ που δόθηκαν το 2007) είναι:

Υγειονομική ταφή, 50 ευρώ ο τόνος. Επεξεργασία και παραγωγή κομπόστ, 80 ευρώ ο τόνος. Η θερμική επεξεργασία μπορεί να φθάσει και τα 150 ευρώ ο τόνος. Η εκτίμηση είναι ότι σήμερα ο τζίρος από τη διαχείριση των σκουπιδιών (συλλογή και μεταφορά) είναι γύρω στο 1 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Ο κάθε δήμος χρεώνεται με περίπου 150 ευρώ για κάθε τόνο απορριμμάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, το κόστος επεξεργασίας στην περίπτωση των εργοστασίων είναι 110 ευρώ ο τόνος - στο οποίο δεν περιλαμβάνεται το κόστος συλλογής και μεταφοράς των αποβλήτων.

«Είναι λοιπόν εύλογο το πολύ μεγάλο ενδιαφέρον των εταιρειών για την κατασκευή και λειτουργία αυτών των εργοστάσιων, επειδή τα σκουπίδια έχουν το περιθώριο για υψηλά κέρδη», λέει ο χημικόςπεριβαλλοντολόγος, γενικός γραμματέας των Εταιρειών Γραφείων Μελετών κ. Ανδρέας Λουκάτος.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4498009