Σελίδες

27/10/09

Νέα διόδια, νέα άδικη και υπέρμετρη επιβάρυνση για τους κατοίκους της Βόρειας Αττικής, Βοιωτίας και Φθιώτιδας.


27/10/2009
Νέα διόδια, νέα άδικη και υπέρμετρη επιβάρυνση για τους κατοίκους της Βόρειας Αττικής, Βοιωτίας και Φθιώτιδας. Μεγάλη η ταλαιπωρία των οδηγών στον οδικό άξονα Αθήνας-Λαμίας
Ερώτηση Π.Λαφαζάνη, Θ.Λεβέντη προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Σοβαρότατα κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα προκαλούνται για τους κατοίκους των περιοχών Βόρειας Αττικής, Βοιωτίας, Φθιώτιδας και αφόρητη ταλαιπωρία υφίστανται διερχόμενοι οδηγοί, εξαιτίας της εγκατάστασης νέων σταθμών είσπραξης διοδίων αλλά και την επιβολή υπέρμετρων αυξήσεων σε όλους τους κόμβους του άξονα Αθήνα –Λαμία.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν με το νέο σύστημα επιβολής διοδίων που βασίζεται στην «Σύμβαση Παραχώρησης της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης & Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητοδρόμου «Ιονία Οδός» από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ (Α/Κ Μεταμόρφωσης-Μαλιακός), και Συνδετηρίου του ΠΑΘΕ Σχηματάρι-Χαλκίδα» που δημοπρατήθηκε το 2002 και υπογράφτηκε το 2006 μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΕ». Με τη Σύμβαση παρέχεται η ευχέρεια στην κατασκευαστική εταιρεία να επιβάλει υψηλές αυξήσεις στα διόδια σε τρία στάδια.
Συγκεκριμένα, στον άξονα Αθηνών-Λαμίας η κατάσταση εμφανίζεται ως εξής:
Υψηλές ανατιμήσεις «μετωπικών» διοδίων κατά μήκος της εθνικής οδού. Οι πρώτες κυμάνθηκαν από 35% έως 180% πέρυσι. Φέτος, ακολούθησαν αυξήσεις από 52% ως 73% με πρόσχημα τη χιλιομετροχρέωση, ενώ νέες αυξήσεις προβλέπονται τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι η εταιρεία έχει το δικαίωμα νέας αύξησης τουλάχιστον στο ύψος του πληθωρισμού.
Άρχισε η εφαρμογή «πλευρικών» διοδίων στους κόμβους της Εθνικής οδού. Η εκκίνηση έγινε από τον κόμβο Βαρυμπόπης, Αγίου Στεφάνου-Κρυονερίου, Μαλακάσας, Αυλώνας κ.λ.π. Τα «πλευρικά» διόδια θα εκτείνονται σε όλο το μήκος της Εθνικής οδού (Μαλακάσα 38ο χλμ, Οινόφυτα 49ο, Θήβα 84ο, Τραγάνα 133ο, Αταλάντη κ.ά).
Με βάση τα παραπάνω, ένας εργαζόμενος που έχει τόπο διαμονής τον Αυλώνα ή την Αθήνα και αντίστοιχα ως τόπο εργασίας την Αθήνα ή τον Αυλώνα, ενώ πλήρωνε για την ως άνω διαδρομή προ διετίας 1,40 , σήμερα πληρώνει 5,30  την ημέρα (αύξηση 378,5%) και αυτό διότι: Στην διαδρομή Αθήνα-Αυλώνα υπήρχαν μόνο τα «μετωπικά» διόδια στον κόμβο Αφίδνες-Καπανδρίτι μονής διέλευσης και αξίας 1,40. Πρίν 1,5 χρόνο περίπου τα διόδια αυξήθηκαν από 1,40 σε 2,75 και πρίν από 2 μήνες περίπου η μονή διέλευση των 2,75 αντικαταστάθηκε με 1,85 κατά την άνοδο και 1,85 κατά την κάθοδο, συνολικά 3,70. Επί πλέον, εκτός από τα «μετωπικά» διόδια, καλείται να πληρώσει και «πλευρικά» κατά την είσοδο και έξοδο από την πόλη (Αυλώνα), συνολικά 1, 60 (0,80 για την είσοδο και 0,80 για την έξοδο). Σύνολο τελικό 5,30.
Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα αρκετοί οδηγοί, προσπαθώντας να αποφύγουν τους πολλούς σταθμούς διοδίων, να αναζητούν παράδρομους, οι οποίοι αφενός δεν υπάρχουν σε όλο το μήκος της Εθνικής οδού και αφετέρου η κατάσταση των υπαρχόντων είναι άθλια, με συνέπεια να δημιουργείται κυκλοφοριακό χάος, ιδιαίτερα για τους κατοίκους των περιοχών που χρησιμοποιούν τους παράδρομους για πρόσβαση στις κατοικίες τους.
Ειδικότερα, πολλά αυτοκίνητα (κυρίως φορτηγά), προκειμένου να αποφύγουν τα «μετωπικά» διόδια Αφιδνών -Καπανδριτίου με αντίτιμο 4,5, κινούνται στον παράδρομο και εισέρχονται όλα μαζί στο ύψος της Μαλακάσας πληρώνοντας μόνο 2. Το αποτέλεσμα είναι τραγικό, ειδικά τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων, παρατηρούνται καθυστερήσεις πολλών ωρών, αύξηση κατανάλωσης καυσίμων, αφάνταστη ταλαιπωρία οδηγών και επιβατών, εκνευρισμός και αύξηση τροχαίων ατυχημάτων(ιδιαίτερα στο τμήμα Αγ. Στεφάνου-Μαλακάσας).
Επίσης, είναι απαράδεκτη η λογική της προείσπραξης διοδίων χωρίς μάλιστα δημιουργία παράδρομων και πολύ περισσότερο για τη χρηματοδότηση άλλων οδικών αξόνων (Ιονίας οδού) των οποίων δεν κάνουν χρήση οι κάτοικοι των παραπάνω περιοχών.
Επειδή η Σύμβαση παραχώρησης κινείται στη λογική της υπέρμετρης κερδοσκοπικής επιβολής διοδίων και ιδιωτικοποίησης των υποδομών.
Επειδή είναι αδιανόητο να καταβάλλονται διόδια από κατοίκους-εργαζόμενους,προκειμένου να μεταβαίνουν καθημερινά στην εργασία τους.
Επειδή είναι διπλά άδικο να ζητείται να καταβάλλουν οι κάτοικοι των προαναφερομένων περιοχών διόδια για ένα δρόμο, που κατασκευάστηκε από τον Ελληνικό λαό πριν 60 χρόνια και αποσβέστηκε προ πολλού ολοσχερώς και να καλούνται να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή άλλων οδικών αξόνων που δεν τους αφορούν άμεσα.
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
1. Πως σχολιάζουν τις ως άνω περιγραφόμενες καταστάσεις και αν συμφωνούν με τις απαράδεκτες συμβάσεις παραχώρησης, τις συνεχείς αυξήσεις των διοδίων, το υπερβολικό ύψος τους, αλλά και την καθημερινή αδικαιολόγητη επιβάρυνση διερχόμενων εργαζομένων από τα εν λόγω διόδια.
2. Σκοπεύουν να προχωρήσουν άμεσα σε ενέργειες και να αναλάβουν πρωτοβουλίες προκειμένου να αναθεωρηθεί ή και να καταργηθεί η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και της «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», με βασικό στόχο, πέραν των άλλων, το δραστικό περιορισμό και την κατάργηση σταδιακά όλων των διοδίων;
3. Τι μέτρα θα λάβουν και με ποιο χρονοδιάγραμμα προκειμένου να κατασκευαστούν και να αναβαθμιστούν οι ως άνω πάροδοι της Εθνικής Οδού, με προτεραιότητα την επισκευή όλων των επικίνδυνων τμημάτων τους;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ