Σελίδες

23/10/09

Διόδια Τι κάνει η νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ;

Απο την ΑΥΓΗ

Τι κάνει η νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ;

Ημερομηνία δημοσίευσης: 18/10/2009
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΤΟΛΙΟΥ*

Η επιβολή υψηλών διοδίων σε όλους τους κόμβους της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας δημιουργεί σοβαρά κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα στις περιοχές βόρειας Αττικής, Βοιωτίας και Φθιώτιδας. Η αγανάκτηση των κατοίκων και εργαζόμενων από Αγ. Στέφανο, Κρυονέρι, Αφίδνες, Μαλακάσα, Αυλώνα, Καπανδρίτι, Ωρωπό, Οινόφυτα, Θήβα, Τραγάνα, Αταλάντη ως Λαμία είναι δικαιολογημένες. Δεν πρόκειται για παραδοσιακές πρακτικές μερικής απόσβεσης της κατασκευής εθνικών οδών με χαμηλό ύψους διοδίων, αλλά για μια γενικευμένη ιδιωτικοποίηση και κερδοσκοπική εκμετάλλευση του δικαιώματος πρόσβασης των πολιτών σε περιοχές εργασίας και μόνιμης κατοικίας.
Το πρόβλημα ξεκίνησε με τις συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιωτικές εταιρίες πέντε μεγάλων οδικών αξόνων (Ιονία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Βόρειας Πελοποννήσου, Ανατολικής Πελοποννήσου και Κεντρικής Ελλάδος) που δημοπράτησε το ΠΑΣΟΚ το 2002 και υπέγραψε η Ν.Δ. μετά το 2004. Όλες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή από τα δύο κόμματα ενώ αυτήν της Βόρειας Πελοποννήσου ψήφισε και το ΛΑΟΣ. Οι συμβάσεις διαμορφώνουν ιδιαίτερα ευνοϊκό καθεστώς κερδοφορίας στις κατασκευαστικές εταιρείες αφού, εκτός από το «ζεστό» δημόσιο χρήμα, τις επιχορηγήσεις και εγγυήσεις του δημοσίου, παρέχεται η ευχέρεια επιβολής υψηλών διοδίων σε τρία στάδια. Οι πρώτες κυμάνθηκαν από 35% έως 180% πέρυσι, ακολούθησαν αυξήσεις από 52% ως 73% φέτος με πρόσχημα τη χιλιομετροχρέωση (τουλάχιστον στο τμήμα Αθηνών - Λαμίας), ενώ νέες αυξήσεις προβλέπονται τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι οι εταιρείες έχουν το δικαίωμα νέας αύξησης τουλάχιστον στο ύψος του πληθωρισμού!
Ειδικότερα στον άξονα Αθηνών - Λαμίας η κατάσταση εμφανίζεται ως εξής:
Πρώτον, υψηλές ανατιμήσεις «μετωπικών» διοδίων κατά μήκος της εθνικής οδού. Πριν δύο χρόνια τα διόδια στον κόμβο Αφιδνών - Καπανδριτίου αυξήθηκαν κατά 100% (από 1,40 ευρώ σε 2,75 ευρώ), ενώ λίγο πριν από τις εκλογές αυξήθηκαν 34% (η μονή διέλευση των 2,75 ευρώ, αντικαταστάθηκε με 1,85 ευρώ κατά την άνοδο και 1,85 ευρώ κατά την κάθοδο, συνολικά 3,70 ευρώ). Έτσι κάτοικος ή εργαζόμενος σε Αφίδνες, Καπανδρίτι, Βαρνάβα, Μαλακάσα, Ωρωπό κ.λπ., επιβαρύνεται τουλάχιστον με 110 ευρώ τον μήνα.!!
Δεύτερον, εφαρμογή «πλευρικών» διοδίων στους κόμβους της Εθνικής Οδού, αρχίζοντας από τον κόμβο Βαρυμπόπης, Αγίου Στεφάνου - Κρυονερίου, Μαλακάσας, Αυλώνας κ.λπ. Για παράδειγμα κάποιος που πάει προς Αυλώνα, εκτός από τα «μετωπικά» διόδια (στον κόμβο Αφιδνών - Καπανδριτίου), καλείται να πληρώσει και «πλευρικά» κατά την είσοδο και έξοδο στην πόλη (0,80 ευρώ είσοδος και 0,80 ευρώ έξοδος, συνολικά 1,60 ευρώ). Δηλαδή σύνολο 5,30 ευρώ την ημέρα ή 160 ευρώ τον μήνα.!! Τα «πλευρικά» διόδια θα εκτείνονται σε όλο τα μήκος της Εθνικής Οδού (Μαλακάσα 38ο χιλιομ., Οινόφυτα 49ο χιλιομ., Θήβα 84ο χιλιόμ., Τραγάνα 133ο χιλιομ. περιοχή Αταλάντης κ.ά.)
Τρίτον, ορισμένοι, προσπαθώντας να αποφύγουν τα «μετωπικά» διόδια, κατευθύνονται στους παράδρομους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κυκλοφοριακό «χάος», που γίνεται ιδιαίτερα οξύ για τους κατοίκους των περιοχών που χρησιμοποιούν παράδρομους για πρόσβαση στις κατοικίες τους. Ειδικότερα πολλά φορτηγά, προκειμένου να αποφύγουν τα «μετωπικά» διόδια Αφιδνων - Καπανδριτίου με αντίτιμο 4,5 ευρώ, κινούνται στον παράδρομο και εισέρχονται στο ύψος της Μαλακάσας πληρώνοντας «πλευρικά» 2 ευρώ.
Το αποτέλεσμα, εκτός από «μποτιλιάρισμα», είναι δημιουργία μεγάλων καθυστερήσεων, εκνευρισμών και αύξησης τροχαίων (ιδιαίτερα στο τμήμα Αγ. Στεφάνου - Μαλακάσας). Το πρόβλημα εντείνεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν, σε όλο το μήκος (αριστερά και δεξιά) της εθνικής οδού, παράπλευροι δρόμοι, με αποτέλεσμα πολλά ζιγκ-ζαγκ, περάσματα από υπόγειες γέφυρες δεξιά-αριστερά κ.λπ.
Τέλος, ένα ακόμα στοιχείο που δείχνει την ασυδοσία των κατασκευαστικών εταιρειών και τις τεράστιες ευθύνες Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, καθώς και του ΛΑΟΣ, είναι η αυθαιρεσία του ομίλου ΓΕΚ και της κοινοπραξίας με Ισπανούς στον καθορισμό των διοδίων. Παρʼ ότι η σύμβαση προβλέπει επιβάρυνση 0,037 ευρώ ανά χιλιόμετρο, οι κάτοικοι Καπανδριτίου θα έπρεπε για 7 χιλιόμετρα (από το ύψος της Μεταμόρφωσης έως το Καπανδρίτι) να πληρώσουν 0,25 ευρώ και όχι 1,85 ευρώ που είναι σήμερα και αντιστοιχούν σε 50 χιλιόμετρα διαδρομής!
Επίσης είναι απαράδεκτη η λογική της προείσπραξης διοδίων χωρίς δημιουργία παράδρομων και κυρίως για τη χρηματοδότηση άλλων οδικών αξόνων (Ιονίας Οδού) των οποίων δεν κάνουν χρήση οι κάτοικοι των πιο πάνω περιοχών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αντίθετος στη λογική της κερδοσκοπικής επιβολής διοδίων και ιδιωτικοποίησης των υποδομών. Ο ισχυρισμός ότι δεν υπάρχουν πόροι και η παραχώρηση κατασκευής και εκμετάλλευσης οδικών αξόνων είναι η μόνη λύση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Πόροι υπάρχουν, αλλά οι ασκούμενες πολιτικές τούς κατανέμουν με σκληρή ταξική λογικοί προς όφελος ολίγων.
Οι εργαζόμενοι υφίστανται συνεχή συρρίκνωση εισοδήματος (περικοπές μισθών - συντάξεων, υψηλή φορολογία, τέλη κυκλοφορίας, φόροι στα καύσιμα κ.ά.) και δεν μπορούν να τροφοδοτούν συνεχώς με ιδρώτα και αίμα τον «μινώταυρο» της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Χρειάζεται ανατροπή της πολιτικής που εντείνει την άνιση κατανομή εισοδήματος, διαιωνίζει τη φορολογική ασυλία «εχόντων και κατεχόντων» και παρέχει σκανδαλώδη προνόμια σε μεγαλοεργολάβους, τράπεζες, εφοπλιστές κ.ά.

* Ο Γιάννης Τόλιος είναι μέλος Ε.Γ. του ΣΥΝ και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ περιοχής Αττικής